Skip to content

BOP

Samen sterker in de ouderenzorg


Archief

lijst

BOP

BOP staat voor Beoordelingsschaal voor Oudere Patiënten. Ofschoon deze lijst al geruime tijd geleden ontwikkeld is (1971), wordt hij nog in sommige verpleeghuizen gebruikt. De BOP is vele jaren een veelgebruikte beoordelingsschaal geweest binnen verpleeghuizen. Hij wordt weinig meer gebruikt en dan met name nog binnen onderzoek.
De lijst bestaat uit 35 vragen waarbij per vraag aangegeven moet worden in welke mate een bepaald gedrag voorkomt. Per vraag is keuze uit 3 antwoordmogelijkheden bijvoorbeeld ‘nooit’, ‘soms’ of ‘dikwijls’.

De lijst geeft een indruk over de volgende gedragsaspecten:

  • hulpbehoevendheid
    Hoeveel zorg heeft iemand nodig? Er zijn 20 vragen die betrekking hebben op ADL, communicatie en oriëntatie.
  • agressiviteit
    Dit onderdeel heeft een signaalfunctie en bestaat uit 5 vragen.
  • lichamelijke invaliditeit
    Er zijn 3 vragen.
  • depressiviteit
    Dit onderdeel heeft een signaalfunctie en bestaat uit 3 vragen.
  • psychische invaliditeit
    De 4 vragen hebben betrekking op oriëntatie en communicatie.
  • inactiviteit
    De 7 vragen hebben betrekking op sociale contacten, lichamelijke- en huishoudelijke activiteiten.

De antwoorden (scores) voor de gehele lijst kunnen per gedragsaspect worden opgeteld waardoor een indruk wordt verkregen over de mate waarin zorg nodig is: begeleidings-, verzorgings- of verpleegbehoeftig.

Voorbeeld uit de BOP

(De bewoner) Gedraagt zich overdag hinderlijk ten opzichte van andere bewoners (bijvoorbeeld luid aan een stuk door praten, dingen van anderen pakken, zich met ander­mans zaken bemoeien).
0
1
2
nooit
soms
dikwijls

 

Voor- en nadelen van observatielijsten
Gedragsobservatielijsten bieden een aantal voordelen zoals bijvoorbeeld:

  • eenduidigheid: de vragen zijn vaak zo geformuleerd dat ze door ieder op eenzelfde manier begrepen worden.
  • kwantificeerbaarheid: na invulling komen er getallen die uitdrukken in welke mate een bewoner een bepaald gedrag vertoont. Aan de hand van een tabel en niet door de invuller, wordt bepaald of een specifiek gedrag ‘veel’ of ‘weinig’ voorkomt.
  • vergelijkbaarheid: bewoners maar ook afdelingen kunnen op het voorkomen van bepaalde gedragsaspecten vergeleken worden.

Een aantal nadelen zijn:

  • geven geen zicht op de betekenis van gedrag. Het waarom van een bepaald gedrag wordt aan de hand van de gedragsobservatielijsten niet duidelijk.
  • bewuste of onbewuste kleuring door de invuller.

Literatuur
Beoordelingsschaal voor Oudere Patiënten, P. van der Kam, F. Mol en M.F.H.G. Wimmers, 1971
De lijst in niet meer via de uitgeverij te verkrijgen.

Vergelijkbare berichten

Methodisch werken in de zorg: meer kwaliteit & tevreden bewoners

Inhoud Wat is methodisch werken? De voordelen  De 4 kenmerken  In 4 stappen naar methodisch werken De zorgbewoner centraal Training Methodisch Werken Wat is methodisch werken / methodisch handelen? Bij
Lees artikel >

Ambassadeurstraject voor Wijkverpleegkundigen & Dementieverpleegkundigen: Start februari 2025!

  Ben jij een gepassioneerde wijkverpleegkundige, dementieverpleegkundige of casemanager dementie? Wil je jouw ervaringen delen en anderen inspireren om voor dit dankbare vak te kiezen? Of wil je jouw stem
Lees artikel >

De 18 belangrijkste vaardigheden voor een baan in de zorg

Werken in de zorg is een uitdaging, maar geeft ook enorm veel voldoening. Of je nu al jaren ervaring hebt of net begint, het ontwikkelen van de juiste vaardigheden is
Lees artikel >

De 6 populairste trainingen in de zorg (2024)

Dit zijn de 6 populairste trainingen van 2024 2024 belooft een jaar vol ontwikkeling en groei te zijn, zeker op het gebied van professionele trainingen. Bij BTSG hebben we de
Lees artikel >

Wat kun je zelf doen tegen eenzaamheid bij ouderen?

Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem. Gelukkig kan jij als zorgprofessional het verschil maken. Hier zijn concrete acties die je als zorgprofessional kunt ondernemen om eenzaamheid bij ouderen te
Lees artikel >

Laat je inspireren
Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief