Skip to content

CAHPS

Samen sterker in de ouderenzorg


Archief

checklist

CAHPS

CAHPS is een nationaal project in de Verenigde Staten en staat voor Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems. Het is een gestandaardiseerde methode voor het meten van ervaringen van patiënten/consumenten met de zorg en met hun zorgverzekeraar. CAHPS maakt gebruik van schriftelijke vragenlijsten. Een aantal van deze vragenlijsten is voor de Nederlandse zorgmarkt aangepast door de afdeling Sociale Geneeskunde AMC en het NIVEL in samenwerking met Agis.
Naast de ontwikkelde CAHPS vragenlijsten zijn er strikte protocollen voor het trekken van een steekproef en voor dataverzameling, is er software voor data-analyse en is er een vast format voor de rapportage van de resultaten.

Doelstellingen van de CAHPS;

  • Gebruikers van de gezondheidszorg te voorzien van kwalitatief hoogwaardige informatie ten behoeve van de keuze van een zorginstelling, individuele aanbieders van zorg of zorgverzekeraars.
  • Betekenisvolle, valide en betrouwbare vergelijkende gegevens te produceren over ervaringen van patiĂ«nten en consumenten met hun zorgverzekeraar en zorgaanbieders.
  • Vergelijkbare informatie te verzamelen en te presenteren over de prestaties van zorgverzekeraars ten aanzien van specifieke consumentengroepen zoals bijvoorbeeld kinderen.
  • Unieke enquĂȘtes en rapporten te ontwerpen, gebruikmaken van uitvoerig getest, gestandaardiseerde instrumenten en rapportage formats.
  • Zorginkopers te helpen bij het evalueren van de gezondheidszorg  en –diensten die ze inkopen.
  • Zorgverzekeraars feedback te geven en op die manier, indien nodig, verbeteringen te stimuleren.
  • Zorgverzekeraars te laten voldoen aan accreditatie- en HEDIS-rapportage-eisen van het National Committe for Quality Assurance voor zorgverzekeraars (sinds 1999).

Bron: NIVEL

Vergelijkbare berichten

Methodisch werken in de zorg: meer kwaliteit & tevreden bewoners

Inhoud Wat is methodisch werken? De voordelen  De 4 kenmerken  In 4 stappen naar methodisch werken De zorgbewoner centraal Training Methodisch Werken Wat is methodisch werken / methodisch handelen? Bij
Lees artikel >

Ambassadeurstraject voor Wijkverpleegkundigen & Dementieverpleegkundigen: Start februari 2025!

  Ben jij een gepassioneerde wijkverpleegkundige, dementieverpleegkundige of casemanager dementie? Wil je jouw ervaringen delen en anderen inspireren om voor dit dankbare vak te kiezen? Of wil je jouw stem
Lees artikel >

De 18 belangrijkste vaardigheden voor een baan in de zorg

Werken in de zorg is een uitdaging, maar geeft ook enorm veel voldoening. Of je nu al jaren ervaring hebt of net begint, het ontwikkelen van de juiste vaardigheden is
Lees artikel >

De 6 populairste trainingen in de zorg (2024)

Dit zijn de 6 populairste trainingen van 2024 2024 belooft een jaar vol ontwikkeling en groei te zijn, zeker op het gebied van professionele trainingen. Bij BTSG hebben we de
Lees artikel >

Wat kun je zelf doen tegen eenzaamheid bij ouderen?

Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem. Gelukkig kan jij als zorgprofessional het verschil maken. Hier zijn concrete acties die je als zorgprofessional kunt ondernemen om eenzaamheid bij ouderen te
Lees artikel >

Laat je inspireren
Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief