Skip to content

CAHPS


Archief

checklist

CAHPS

CAHPS is een nationaal project in de Verenigde Staten en staat voor Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems. Het is een gestandaardiseerde methode voor het meten van ervaringen van patiënten/consumenten met de zorg en met hun zorgverzekeraar. CAHPS maakt gebruik van schriftelijke vragenlijsten. Een aantal van deze vragenlijsten is voor de Nederlandse zorgmarkt aangepast door de afdeling Sociale Geneeskunde AMC en het NIVEL in samenwerking met Agis.
Naast de ontwikkelde CAHPS vragenlijsten zijn er strikte protocollen voor het trekken van een steekproef en voor dataverzameling, is er software voor data-analyse en is er een vast format voor de rapportage van de resultaten.

Doelstellingen van de CAHPS;

  • Gebruikers van de gezondheidszorg te voorzien van kwalitatief hoogwaardige informatie ten behoeve van de keuze van een zorginstelling, individuele aanbieders van zorg of zorgverzekeraars.
  • Betekenisvolle, valide en betrouwbare vergelijkende gegevens te produceren over ervaringen van patiĂ«nten en consumenten met hun zorgverzekeraar en zorgaanbieders.
  • Vergelijkbare informatie te verzamelen en te presenteren over de prestaties van zorgverzekeraars ten aanzien van specifieke consumentengroepen zoals bijvoorbeeld kinderen.
  • Unieke enquĂȘtes en rapporten te ontwerpen, gebruikmaken van uitvoerig getest, gestandaardiseerde instrumenten en rapportage formats.
  • Zorginkopers te helpen bij het evalueren van de gezondheidszorg  en –diensten die ze inkopen.
  • Zorgverzekeraars feedback te geven en op die manier, indien nodig, verbeteringen te stimuleren.
  • Zorgverzekeraars te laten voldoen aan accreditatie- en HEDIS-rapportage-eisen van het National Committe for Quality Assurance voor zorgverzekeraars (sinds 1999).

Bron: NIVEL

Vergelijkbare berichten

Hoe ga je om met ouderen met dementie? 18 adviezen

Omgaan met mensen met dementie kan een uitdaging zijn. Ieder individu met deze aandoening reageert namelijk anders. Dementie veroorzaakt een variëteit aan gedragsveranderingen, wat betekent dat zorgverleners en naasten dienen
Lees artikel >

V&VN Ambassadeur leertraject

V&VN Ambassadeurstraject voor de wijkverpleegkundige of dementieverpleegkundige   Steeds meer mensen leven langer en gezonder, maar dit brengt ook uitdagingen met zich mee voor de zorgsector. De dubbele vergrijzing zorgt
Lees artikel >

Eisen aan rapportages

Waar moet een goede rapportage in de zorg aan voldoen? 10 belangrijke eisen Rapportages zijn onmisbaar bij de werkzaamheden van iedere zorgprofessional. Je schrijft op wat je observeert of signaleert
Lees artikel >

Met een systemische bril naar je organisatie kijken

Leer met een systemische bril naar je organisatie te kijken zodat nieuwe ideeën oppoppen voor de uitdagingen die je ervaart. Veel zorgorganisaties hebben het zwaar. Hoge werkdruk en personeelstekorten maken
Lees artikel >

Goed slapen is belangrijk voor mensen met dementie

Goed slapen is voor iedereen belangrijk, zeker ook voor mensen met dementie. Het zorgt ervoor dat: De hersens de tijd krijgen om in alle rust informatie te verwerken (Spier)cellen zich
Lees artikel >

Laat je inspireren
Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief