Skip to content

CVA – Omgaan met concentratiestoornissen

Samen sterker in de ouderenzorg


Archief

man leest boek

CVA – Omgaan met concentratiestoornissen

Een CVA verstoort de processen van informatieverwerking in de hersenen. De verwerking van informatie verloopt trager en het dagelijks tempo kan niet worden bijhouden. Bovendien verlopen de informatieverwerkingsprocessen minder gecontroleerd en doelgericht. Alles kost veel meer moeite en mensen die een CVA hebben ondergaan zijn dan ook eerder moe.

Eén van de meest voorkomende stoornissen in de informatieverwerking zijn de concentratiestoornissen. Men is sneller afgeleid, de aandacht kan niet voldoende lang vast gehouden worden en/of men kan niet op meerdere dingen tegelijkertijd letten. Een enkele keer kan de aandacht juist niet goed losgemaakt worden van iets en blijft daar ‘vastzitten’. Soms kan een groepsgesprek niet goed meer worden gevolgd of gaat de ondertiteling van de televisie te snel.
De grootste problemen treden op bij complexe activiteiten als bijvoorbeeld koken of deelnemen aan het verkeer. Deze vragen per definitie een verdeling van de aandacht over veel dingen tegelijk. Hier kunnen dan makkelijk fouten worden gemaakt.

Wat houdt deze concentratiestoornis in voor de benadering en begeleiding?
Wanneer we willen dat een persoon de aandacht ergens op richt moeten er niet te veel afleiders zijn. Zo kan het in een drukke ruimte, waar veel personen aanwezig zijn, de radio of TV aanstaan, erg moeilijk zijn om een gesprek te volgen.

  • Doseer de hoeveelheid te verwerken informatie door bijvoorbeeld niet te snel en te lang te praten.
  • Neem voldoende tijd voor alles en voorkomen dat er gehaast moet worden.
  • Vermijdt dubbeltaken. Zo kan je beter geen instructie of uitleg geven tijdens een handeling die de ander moeite kost, ook geen gezellig babbeltje. De ander kan óf luisteren óf de aandacht bij de handeling houden, óf lopen óf praten, maar kan niet twee dingen combineren.
  • Om mentale overbelasting te voorkomen – dit is vaak te merken doordat meer fouten worden gemaakt – is het belangrijk om regelmatig te pauzeren.
  • Ondersteun zo nodig het richten van de aandacht met hoorbare (naam zeggen), zichtbare (opvallende sticker) of voelbare (aanraken) prikkels.

Vergelijkbare berichten

Methodisch werken in de zorg: meer kwaliteit & tevreden bewoners

Inhoud Wat is methodisch werken? De voordelen  De 4 kenmerken  In 4 stappen naar methodisch werken De zorgbewoner centraal Training Methodisch Werken Wat is methodisch werken / methodisch handelen? Bij
Lees artikel >

Ambassadeurstraject voor Wijkverpleegkundigen & Dementieverpleegkundigen: Start februari 2025!

  Ben jij een gepassioneerde wijkverpleegkundige, dementieverpleegkundige of casemanager dementie? Wil je jouw ervaringen delen en anderen inspireren om voor dit dankbare vak te kiezen? Of wil je jouw stem
Lees artikel >

De 18 belangrijkste vaardigheden voor een baan in de zorg

Werken in de zorg is een uitdaging, maar geeft ook enorm veel voldoening. Of je nu al jaren ervaring hebt of net begint, het ontwikkelen van de juiste vaardigheden is
Lees artikel >

De 6 populairste trainingen in de zorg (2024)

Dit zijn de 6 populairste trainingen van 2024 2024 belooft een jaar vol ontwikkeling en groei te zijn, zeker op het gebied van professionele trainingen. Bij BTSG hebben we de
Lees artikel >

Wat kun je zelf doen tegen eenzaamheid bij ouderen?

Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem. Gelukkig kan jij als zorgprofessional het verschil maken. Hier zijn concrete acties die je als zorgprofessional kunt ondernemen om eenzaamheid bij ouderen te
Lees artikel >

Laat je inspireren
Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief