Wat is methodisch werken / methodisch handelen?
Bij methodisch werken zorg je dat je minder intuïtief handelt, maar dat je gaat werken via een methodische en systematische aanpak.
Dat klinkt wellicht ingewikkeld. We verduidelijken het daarom via een voorbeeld: Stel, je komt thuis tot de conclusie dat een kamer nieuw behang nodig heeft. Wat doe je dan? Je denkt na: “Wat zal ik erop plakken, hoe zal ik het doen, wat gaat het kosten, wanneer zal ik het doen?”
De wat, hoe, wanneer en door wie komen in het dagelijks leven als vanzelfsprekend aan de orde. Dit is al eigenlijk al een vorm van methodisch werken en denken!
In de zorg gaat het net zo, maar dan bewuster en systematischer. Dat methodische werken en handelen heeft een aantal duidelijke voordelen.
Een Training Methodisch werken via BTSG?
Overweeg je Methodisch werken te integreren in jouw zorgorganisatie?
BTSG ontwikkelt een in-companytraining op maat. Bel met 085 – 401 2228 of vraag een offerte aan.
Voordelen methodisch werken en handelen
- Minder kans op fouten
De kans op fouten neemt af omdat er meer grip is op wat er gebeurt - Betere verwachtingen
Zowel een ander als jijzelf weet wat er verwacht mag worden - Betere evaluatie
Het eigen handelen kan beter geëvalueerd worden om zo nodig te verbeteren - Meer inzicht
Iedereen krijgt een duidelijker beeld van de werkzaamheden
De 4 kenmerken van methodisch handelen
Methodisch werken is eigenlijk een vorm van procesbesturing: iets op een beheerste, gestructureerde en gecontroleerde wijze te laten verlopen. In de zorg- en dienstverlening komt methodisch handelen vaak voor. Methodisch handelen heeft 4 belangrijke kenmerken:
- Doelgericht handelen
Je weet precies wat je wilt bereiken. - Systematisch te werk gaan
Het verloopt volgens van tevoren geplande stappen, afgeleid van het doel - Procesmatig werken
De verschillende stappen sluiten op elkaar aan. - Bewust handelen
Je weet wat je doet (planning) en waarom je dat doet (doel).
“Methodisch werken is de GPS van de zorg. Het wijst je de weg naar kwaliteit en helpt je om op koers te blijven.”
In 4 stappen naar methodisch handelen
Laten we eens kijken hoe je methodisch kunt werken aan de hand van vier stappen. Stel, er is een knelpunt in de werksituatie. Hoe pak je het aan?
Stap 1: Er is een probleem
Dit wordt onderkend (we draaien er niet omheen) en het wordt zo goed mogelijk beschreven (wat is eigenlijk het probleem?). Je start met het volgende:
- Gegevens worden objectief verzameld
objectief: zelf gemeten of beoordelen
subjectief: je neemt over wat anderen zeggen - Gegevens worden geïnterpreteerd: wat wordt er precies bedoeld?
- Het probleem wordt goed omschreven
niet: er zijn klachten over het schoonmaken
wel: de vloer is te nat na het schoonmaken - Welke zaken zijn van invloed op het probleem?
- Prioriteiten worden gesteld
Wat moet direct en wat kan later? - Oplossingen worden bedacht
- Een keuze wordt gemaakt
Stap 2: Wat willen we bereiken?
In deze stap wil je komen tot een plan van aanpak:
- Welk einddoel streven we na?
- Hoe kunnen we objectief nagaan of we het einddoel hebben bereikt?
- Hoe pakken we het aan? Wie doet wat, wanneer en hoe?
Stap 3: De uitvoering
In deze stap ga je daadwerkelijk aan de slag met je plan.
Stap 4: Evalueren en bijstellen
Je gaat nu evalueren wat je in de praktijk hebt toegepast.
- Is het doel gerealiseerd op de manier waarop we dachten?
- Wat kostte het? Welke middelen, geld en tijd zijn nodig geweest?
- Moet het doel of de planning worden bijgesteld?
Na deze stap begint eigenlijk weer stap 1. Het is een continu proces.
“Kwaliteit is geen toeval. Het is het resultaat van methodisch werken en voortdurende verbetering.”
De zorgbewoner centraal
Methodisch werken helpt een organisatie om bewonersgericht te werken. De indruk die bewoners van jou krijgen, bepaalt voor een groot deel hoe ze over de hele organisatie denken. Luisteren je naar de zorgbewoner? En houd je rekening met wensen? Kijk maar eens hoe je dit zelf ervaart.
Je koopt een nieuwe tv, maar ’s avonds blijkt het toestel alleen geluid te geven en geen beeld. Je vraagt de televisie te vervangen, maar krijgt het nummer van een monteur die niet opneemt. Zou jij nog een keer iets bij deze winkel kopen?
In de zorg is dat niet anders. Jouw gedrag als zorgverlener bepaalt in grote mate hoe bewoners over de hele zorginstelling denken.
Methodisch handelen in de praktijk
Via methodisch werken maak je jouw zorg voor bewoners beter. Maar hoe pas je methodisch werken dan toe in de praktijk. Hoe vorm je de theorie om naar methodisch handelen? Hier zijn enkele praktische tips:
- Begin elke dienst met een planning: Wat wil je bereiken? Welke taken heb je?
- Observeer, rapporteer, evalueer én betrek de bewoner. Vraag regelmatig naar wensen en ervaringen.
- Zorg dat je een goed beeld hebt van de bewoners. Wat wil de bewoner? En wat kun jij bieden?
Aan de slag met methodisch werken
Nu je weet wat methodisch werken inhoudt, ben je klaar om ermee aan de slag te gaan. Het kost misschien wat tijd om het je eigen te maken, maar je zult merken dat je werk gestructureerder verloopt, de kwaliteit van jouw zorg verbetert. Je ziet bewoners tevredener worden.
“Je ziet bewoners tevredener worden
Training methodisch werken via BTSG
Wil je meer leren over methodisch werken? BTSG heeft een training ontwikkeld die je hierbij kan helpen.
Meer informatie vind je op de pagina ‘Training methodisch werken’
En onthoud: methodisch werken is geen doel op zich, maar een middel om betere zorg te leveren. Door methodisch te werken creëer je juist meer ruimte voor empathie, flexibiliteit en persoonlijke aandacht; de essentiële aspecten van goede zorg.
Een Training Methodisch werken via BTSG?
Overweeg je Methodisch werken te integreren in jouw zorgorganisatie?
BTSG ontwikkelt een in-companytraining op maat. Bel met 085 – 401 2228 of vraag een offerte aan.