Omgaan met onbegrepen gedrag of probleemgedrag

In de zorg worden we steeds vaker geconfronteerd met onbegrepen gedrag (of probleemgedrag) van cliënten.
We weten niet altijd goed hoe we daarop moeten reageren. Het gedrag van de cliënt roept een reactie op bij medewerkers.
Maar ook omgekeerd; het gedrag van de medewerker roept reacties op bij de cliënt.
Door ons eigen gedrag te veranderen is het dus mogelijk om het gedrag van de cliënt te beïnvloeden.
Daarnaast hebben nog tal van andere omgevingsfactoren invloed op het gedrag van cliënten.

 

Voorbereiding
Een schriftelijke inventarisatie vooraf;
Medewerkers ontvangen een korte vragenlijst om situaties te inventariseren over voor hen onbegrepen gedrag of probleemgedrag bij cliënten.

Inhoud training Onbegrepen gedrag of probleemgedrag

  • Brein-denken: indeling van de werking van de hersenen in 4 niveaus en wat betekent dit in de praktijk?;
  • Omgevingszorg en doseren van prikkels;
  • Ziekte van Alzheimer, Vasculaire dementie en Frontotemporale dementie;
  • Centrale kenmerken en omgangstips bij dementie;
  • Onbegrepen gedrag wat is dat en wat doet het met mij?
  • Rol van onvervulde basisbehoeften;
  • Analyseren van de situatie: de ABC - methode;
  • Oefenen met acteur;
    Het anders omgaan met onbegrepen gedragingen wordt geoefend.

Resultaat

  • Je bent je bewust van de effecten van je gedrag en communicatie op het gedrag van de cliënt;
  • Je bent je bewust van de invloed van omgevingsfactoren op het gedrag van de cliënt;
  • Je hebt meer inzicht in het ontstaan en achtergronden van onbegrepen gedrag bij verschillende vormen van dementie;
  • Je beschikt over vaardigheden om beter te reageren op onbegrepen gedrag c.q. dit gedrag te voorkomen;
  • Je kunt het ABC-model in de praktijk hanteren.

 

 

Duur

  • De incompany training bestaat uit minimaal 4 dagdelen van ieder 3 uur.
  • Wij bieden maatwerk en maken deze training dus graag passend voor u.
    Het aantal SBU is dan afhankelijk van de definitieve vorm van de training.
  • Een trainingsgroep bestaat uit maximaal 12 deelnemers.

 

Doelgroep

  • Facilitaire medewerkers
  • Helpenden niveau 2
  • Verzorgenden niveau 3
  • Medewerkers welzijn/dagbesteding
    (vanaf niveau 3)

 

Certificaat

Bij volledige aanwezigheid ontvangt de deelnemer aan het einde van de training een certificaat.

 

Contact

Klik op de button 'Offerte aanvragen' om (vrijblijvend) meer informatie te ontvangen.
Of neem contact op met één van onze adviseurs via telefoon: 085 - 401 22 28 of e-mail: info@btsg.nl

Onbegrepen gedrag van een cliënt