Klachtenregeling
Het overkomt iedereen weleens, dat iets niet goed gaat. Dat kan soms hinderlijk zijn. Echter, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Maar dat wil nog niet zeggen, dat u alle fouten hoeft te accepteren. Als u uw klacht of opmerking met ons wilt delen of u vindt dat u recht heeft op herstel van de […]
Lees meerDe 6 populairste trainingen in de zorg (2024)
Dit zijn de 6 populairste trainingen van 2024 2024 belooft een jaar vol ontwikkeling en groei te zijn, zeker op het gebied van professionele trainingen. Bij BTSG hebben we de trends op de voet gevolgd en een lijst samengesteld van de 6 populairste trainingen.Of je nu je vaardigheden wilt aanscherpen, je kennis wilt verdiepen, of […]
Lees meerWat kun je zelf doen tegen eenzaamheid bij ouderen?
Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem. Gelukkig kan jij als zorgprofessional het verschil maken. Hier zijn concrete acties die je als zorgprofessional kunt ondernemen om eenzaamheid bij ouderen te verminderen. 1. Luister actief Soms hebben ouderen gewoon behoefte aan een goed gesprek. Door actief en empathisch te luisteren, laat je zien dat je hun […]
Lees meerDelier (uitleg, signalen én oorzaken)
Het verzorgen van oudere mensen brengt diverse uitdagingen met zich mee, waaronder het herkennen en omgaan met acute verwardheid. Een veelvoorkomend probleem bij ouderen is het delier, een plotselinge mentale toestand die angst en hallucinaties kan veroorzaken. Hoewel delier vaak voorkomt, is het niet altijd makkelijk te herkennen of begrijpen. Dit kan leiden tot onzekerheid […]
Lees meerCVA herkenningsstoornissen – Apraxie
Wanneer na een hersenaandoening het handelen niet meer doelmatig verloopt, wordt gesproken van een apraxie. Apraxie komt vaak voor in combinatie met afasie (taalstoornis).
Lees meerHoe ga je om met ouderen met dementie? 18 adviezen
Omgaan met mensen met dementie kan een uitdaging zijn. Ieder individu met deze aandoening reageert namelijk anders. Dementie veroorzaakt een variëteit aan gedragsveranderingen, wat betekent dat zorgverleners en naasten dienen te beschikken over een combinatie van liefdevolle aandacht, geduld, kennis en creativiteit om adequaat te kunnen ondersteunen. Toch zijn er een aantal basis gedrags-en omgangsvormen […]
Lees meerSundowning syndroom
Ga snel naar: Wat is het Sundowning Syndroom? Mogelijke oorzaken van het Sundowning Syndroom Adviezen voor het Sundowning Syndroom Wat is het Sundowning Syndroom? Het Sundowning Syndroom treedt op bij ouderen met dementie, waarbij zij tegen het einde van de dag onrustig of verward kunnen zijn. In het Engels wordt ook wel de term ‘late-day […]
Lees meerRisico-scorelijsten decubitus: hoe de Bradenschaal helpt bij preventie
Inhoud Wat is decubitus? Wat is de Bradenschaal? Bradenschaal toepassen: zo doe je dat Tip: evalueer regelmatig! Decubitus, ook wel doorligwonden genoemd, vormt een groot risico voor zorgvragers in de ouderenzorg. Het vroegtijdig herkennen van dit risico is essentieel voor het nemen van preventieve maatregelen. Hier komen risico-scorelijsten goed van pas. Hoewel geen enkele lijst […]
Lees meerAlles over de gebieden van Broca en Wernicke
Ga snel naar: Hoe werken de hersenen van gezonde mensen? Schade aan spraakcentra door Broca en Wernicke Taal en de hersenen Recent onderzoek over Broca en Wernicke Mensen met dementie hebben schade in hun hersenen. Praten en de ander begrijpen is een stuk moeilijker voor mensen met dementie. Dit heeft te maken met de gebieden […]
Lees meerCrisis Ontwikkeling Model (COM)
Ga snel naar: Doel van het Crisisontwikkelingsmodel De 5 fases van het Crisisontwikkelingsmodel Het crisisontwikkelingsmodel biedt handvatten om escalatie van een crisissituatie te voorkomen. Het helpt je om crisissen te herkennen en te beheersen. Het model biedt inzicht in de verschillende fasen van een crisis en geeft zorgverleners richtlijnen om op een passende manier te […]
Lees meerEisen aan rapportages
Waar moet een goede rapportage in de zorg aan voldoen? 10 belangrijke eisen Rapportages zijn onmisbaar bij de werkzaamheden van iedere zorgprofessional. Je schrijft op wat je observeert of signaleert bij de cliënt. Daarbij noteer je hoe de zorg rondom de cliënt verloopt. De rapportage focust zich ook op het bereiken van de afgesproken doelen. […]
Lees meer