Skip to content

Shared decision making

Samen sterker in de ouderenzorg


Archief

Keuze maken

Shared decision making

Dit staat voor gezamenlijke besluitvorming. Een manier van werken waarbij je samen met de cliënt tot afspraken komt bijvoorbeeld over de te ondernemen acties of het te volgen behandelingsbeleid. Vooral als het gaat om ingrijpende beslissingen, is het belangrijk de cliënt hierbij nauw te betrekken.
Om tot gezamenlijk besluitvorming te komen:

  • stelt de dienstverlener vooral open vragen,
  • geeft en vraagt deze veel informatie,
  • en wordt rekening gehouden met de omstandigheden, voor- en afkeuren van de cliënt en levensstijl.

De positieve effecten van deze manier van werken zijn:

  • de cliënt maakt weloverwogen keuzes en is daardoor meer gemotiveerd als het gaat om het opvolgen van afspraken of het doorlopen van een behandeling;
  • cliënten weten vaak goed wat het best bij ‘hen past’. Belangrijk daarbij is dat een cliënt goed wordt geïnformeerd;
  • de kwaliteit van de dienstverlening verbeterd doordat er meer wederzijds begrip en inzicht is.

Resultaat is dat cliënten beter geïnformeerd zijn, zich meer bewust zijn van de voor- en nadelen van bepaalde keuzes,  zich vaker tevreden voelen en  minder twijfelen over hun genomen beslissing. Dit leidt tot meer cliënttevredenheid en een betere kwaliteit van leven.

Voorwaarden
Het klinkt allemaal eenvoudig en positief maar er zijn een aantal zaken die een dergelijk proces van gezamenlijk besluitvorming ‘in de weg kunnen zitten’:

  • gebrek aan vaardigheden
    Iemand overtuigen is wat anders dan samen de verschillende mogelijkheden of alternatieven doorlopen en de mogelijke voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden. Het vraagt een neutrale opstelling en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
  • stress
    Als niet alles duidelijk is, als er tijdsdruk is of wordt ervaren, als het gaat om emotionele onderwerpen. Wanneer er sprake is van stress dan heeft dat invloed op het verloop van de communicatie.
  • problemen in de communicatie
    Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van communicatieve of cognitieve stoornissen of wanneer een cliënt communicatief of cognitief minder begaafd is.

 

Vergelijkbare berichten

Methodisch werken in de zorg: meer kwaliteit & tevreden bewoners

Inhoud Wat is methodisch werken? De voordelen  De 4 kenmerken  In 4 stappen naar methodisch werken De zorgbewoner centraal Training Methodisch Werken Wat is methodisch werken / methodisch handelen? Bij
Lees artikel >

Ambassadeurstraject voor Wijkverpleegkundigen & Dementieverpleegkundigen: Start februari 2025!

  Ben jij een gepassioneerde wijkverpleegkundige, dementieverpleegkundige of casemanager dementie? Wil je jouw ervaringen delen en anderen inspireren om voor dit dankbare vak te kiezen? Of wil je jouw stem
Lees artikel >

De 18 belangrijkste vaardigheden voor een baan in de zorg

Werken in de zorg is een uitdaging, maar geeft ook enorm veel voldoening. Of je nu al jaren ervaring hebt of net begint, het ontwikkelen van de juiste vaardigheden is
Lees artikel >

De 6 populairste trainingen in de zorg (2024)

Dit zijn de 6 populairste trainingen van 2024 2024 belooft een jaar vol ontwikkeling en groei te zijn, zeker op het gebied van professionele trainingen. Bij BTSG hebben we de
Lees artikel >

Wat kun je zelf doen tegen eenzaamheid bij ouderen?

Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem. Gelukkig kan jij als zorgprofessional het verschil maken. Hier zijn concrete acties die je als zorgprofessional kunt ondernemen om eenzaamheid bij ouderen te
Lees artikel >

Laat je inspireren
Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief