Skip to content

Shared decision making


Archief

Keuze maken

Shared decision making

Dit staat voor gezamenlijke besluitvorming. Een manier van werken waarbij je samen met de cliënt tot afspraken komt bijvoorbeeld over de te ondernemen acties of het te volgen behandelingsbeleid. Vooral als het gaat om ingrijpende beslissingen, is het belangrijk de cliënt hierbij nauw te betrekken.
Om tot gezamenlijk besluitvorming te komen:

  • stelt de dienstverlener vooral open vragen,
  • geeft en vraagt deze veel informatie,
  • en wordt rekening gehouden met de omstandigheden, voor- en afkeuren van de cliënt en levensstijl.

De positieve effecten van deze manier van werken zijn:

  • de cliënt maakt weloverwogen keuzes en is daardoor meer gemotiveerd als het gaat om het opvolgen van afspraken of het doorlopen van een behandeling;
  • cliënten weten vaak goed wat het best bij ‘hen past’. Belangrijk daarbij is dat een cliënt goed wordt geïnformeerd;
  • de kwaliteit van de dienstverlening verbeterd doordat er meer wederzijds begrip en inzicht is.

Resultaat is dat cliënten beter geïnformeerd zijn, zich meer bewust zijn van de voor- en nadelen van bepaalde keuzes,  zich vaker tevreden voelen en  minder twijfelen over hun genomen beslissing. Dit leidt tot meer cliënttevredenheid en een betere kwaliteit van leven.

Voorwaarden
Het klinkt allemaal eenvoudig en positief maar er zijn een aantal zaken die een dergelijk proces van gezamenlijk besluitvorming ‘in de weg kunnen zitten’:

  • gebrek aan vaardigheden
    Iemand overtuigen is wat anders dan samen de verschillende mogelijkheden of alternatieven doorlopen en de mogelijke voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden. Het vraagt een neutrale opstelling en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
  • stress
    Als niet alles duidelijk is, als er tijdsdruk is of wordt ervaren, als het gaat om emotionele onderwerpen. Wanneer er sprake is van stress dan heeft dat invloed op het verloop van de communicatie.
  • problemen in de communicatie
    Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van communicatieve of cognitieve stoornissen of wanneer een cliënt communicatief of cognitief minder begaafd is.

 

Vergelijkbare berichten

Hoe ga je om met ouderen met dementie? 18 adviezen

Omgaan met mensen met dementie kan een uitdaging zijn. Ieder individu met deze aandoening reageert namelijk anders. Dementie veroorzaakt een variëteit aan gedragsveranderingen, wat betekent dat zorgverleners en naasten dienen
Lees artikel >

V&VN Ambassadeur leertraject

V&VN Ambassadeurstraject voor de wijkverpleegkundige of dementieverpleegkundige   Steeds meer mensen leven langer en gezonder, maar dit brengt ook uitdagingen met zich mee voor de zorgsector. De dubbele vergrijzing zorgt
Lees artikel >

Eisen aan rapportages

Waar moet een goede rapportage in de zorg aan voldoen? 10 belangrijke eisen Rapportages zijn onmisbaar bij de werkzaamheden van iedere zorgprofessional. Je schrijft op wat je observeert of signaleert
Lees artikel >

Met een systemische bril naar je organisatie kijken

Leer met een systemische bril naar je organisatie te kijken zodat nieuwe ideeën oppoppen voor de uitdagingen die je ervaart. Veel zorgorganisaties hebben het zwaar. Hoge werkdruk en personeelstekorten maken
Lees artikel >

Goed slapen is belangrijk voor mensen met dementie

Goed slapen is voor iedereen belangrijk, zeker ook voor mensen met dementie. Het zorgt ervoor dat: De hersens de tijd krijgen om in alle rust informatie te verwerken (Spier)cellen zich
Lees artikel >

Laat je inspireren
Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief