Skip to content

Teamrollen, Meredith Belbin

Samen sterker in de ouderenzorg


Archief

handen

De teamrollen volgens Belbin

Het begrip ’teamrol’ is geïntroduceerd door Meredith Belbin (1926). Hij onderzocht depsychologische wetmatigheden die van invloed zijn op het goed en bevredigend samenwerken van teams. Hoe komt het dat teams samengesteld uit getalenteerde individuen falen, terwijl teams met meer bescheiden talenten, harmonieus en succesvol opereren? Ieder team heeft behoefte aan een zekere spreiding van en evenwicht tussen de teamrollen, wil het zijn doelen kunnen bereiken. Door bewustwording van die rollen kunnen, door (meer) gebruik te maken van de kwaliteiten van de verschillende teamleden, de onderlinge samenwerking en de resultaten van het team sterk worden verbeterd.
Belbin identificeerde negen teamrollen, opgebouwd uit een aantal samenhangende eigenschappen, overtuigingen en probleemoplossingsstrategieën. De negen teamrollen zijn in beginsel complementair (zie kader onder). Zij versterken elkaar, vullen elkaar aan, zitten elkaar dwars, verstaan en misverstaan elkaar en leiden tot een voortdurend, vruchtbaar en vruchteloos debat.

De teamrollen in het kort
De BedrijfsmanKenmerken: praktisch, de organisator. Nuchter en ordelijk. Pakt zaken op systematische en praktische manier aan. Loyaal en vasthoudend. Heeft behoefte aan ritme en regelmaat.
De MonitorKenmerken: bedachtzame nadenker en doordenker. Zoekt inzicht en overzicht. Houdt ervan te beschouwen en te verklaren. Is verstandig en voorzichtig en laat zich alles graag uitleggen.
De ZorgdragerKenmerken: toetst voortdurend op zijn gevoel of alles nog klopt en deugt. Is degene die de kwaliteit van het team bewaakt. Is nauwgezet en voelt aan wat urgent is.
De BrononderzoekerKenmerken: extravert en innemende persoon. Legt makkelijk contacten, is een samenvoeger en gericht op brainstormen en vernieuwing. Speels, steels, positief en enthousiast.
De PlantKenmerken: vernieuwer, verzinner. De creatieve denker, origineel. De plant is introvert en eigenzinnig. Is gevoelig voor waardering en kritiek. Hij brengt visie en dromen.
De VormerKenmerken: gedreven en wilskrachtig persoon. Hij is vlot, impulsief en ongeduldig. Gericht op resultaat,verbindt daaraan zijn ‘ik’ en weet anderen in beweging te zetten.
De GroepswerkerKenmerken: het ondersteunende lid van het team. Vriendelijk, meegaand. Gericht op sfeer en gezamenlijkheid. Hij kan luisteren en moedigt anderen aan dit ook te doen. Bevordert de teamgeest.
De VoorzitterKenmerken: zoekt onophoudelijk naar wilsovereenkomst in de groep. Een natuurlijke coördinator. Stimuleert ieder teamlid om bij te dragen en heeft een goede neus voor ieders sterke kant.
De SpecialistKenmerken: vakman met technische vaardigheid en gespecialiseerde kennis. Concentreert zich het liefst op een zaak. Vertaalt algemene termen in vakkennis en voegt een deskundig gezichtspunt toe.

Teamrollen van Belbin

Vergelijkbare berichten

Methodisch werken in de zorg: meer kwaliteit & tevreden bewoners

Inhoud Wat is methodisch werken? De voordelen  De 4 kenmerken  In 4 stappen naar methodisch werken De zorgbewoner centraal Training Methodisch Werken Wat is methodisch werken / methodisch handelen? Bij
Lees artikel >

Ambassadeurstraject voor Wijkverpleegkundigen & Dementieverpleegkundigen: Start februari 2025!

  Ben jij een gepassioneerde wijkverpleegkundige, dementieverpleegkundige of casemanager dementie? Wil je jouw ervaringen delen en anderen inspireren om voor dit dankbare vak te kiezen? Of wil je jouw stem
Lees artikel >

De 18 belangrijkste vaardigheden voor een baan in de zorg

Werken in de zorg is een uitdaging, maar geeft ook enorm veel voldoening. Of je nu al jaren ervaring hebt of net begint, het ontwikkelen van de juiste vaardigheden is
Lees artikel >

De 6 populairste trainingen in de zorg (2024)

Dit zijn de 6 populairste trainingen van 2024 2024 belooft een jaar vol ontwikkeling en groei te zijn, zeker op het gebied van professionele trainingen. Bij BTSG hebben we de
Lees artikel >

Wat kun je zelf doen tegen eenzaamheid bij ouderen?

Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem. Gelukkig kan jij als zorgprofessional het verschil maken. Hier zijn concrete acties die je als zorgprofessional kunt ondernemen om eenzaamheid bij ouderen te
Lees artikel >

Laat je inspireren
Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief