Skip to content

Goed slapen is belangrijk voor mensen met dementie

Goed slapen is voor iedereen belangrijk, zeker ook voor mensen met dementie. Het zorgt ervoor dat:

  • De hersens de tijd krijgen om in alle rust informatie te verwerken
  • (Spier)cellen zich kunnen herstellen
  • Stress wordt verminderd.

Bij mensen met dementie is goede slaap soms een flinke uitdaging. De ziekte van Alzheimer verstoort bijvoorbeeld het patroon en Llewy Body staat er om bekend overdag slaperigheid te veroorzaken; met een slechte nachtrust tot gevolg. Een slechte nachtrust kan op den duur de dementie zelfs verergeren.

Stress en nachtrust zijn nauw met elkaar verbonden. Als een vicieuze cirkel. Stress leidt tot slechte slaap en slechte slaap draagt weer bij aan een verhoogde mate van stresshormonen.

Dementie zorgt voor verwarring, onzekerheid en daarmee ook toenemen de stress. Het is daarom van belang om overdag aandacht te besteden aan de elementen die bijdragen aan een goede nachtrust. Zodat de cyclus kan worden doorbroken.

Hoe verbeter je de nachtrust van mensen met dementie?

Gelukkig zijn er genoeg interventies te bedenken voordat er aan slaapmedicatie hoeft te worden gedacht. Het blijft maatwerk, maar onderzoek waar iemand mee geholpen is.

Overdag

  • Zorg dat de persoon overdag actief en in beweging blijft. .
  • Iedere dag voldoende uren direct zonlicht te ontvangen (nodig om de dag-nacht cyclus in het lichaam in stand te houden).
  • Ga na of de medicatie een oorzaak kan zijn en pas deze evt. aan.
  • Beperk de inname van cafeĆÆne en alcohol.
  • Beperk stress factoren indien deze bekend zijn.

Avond

  • Dim na het avondmaal langzaam de lichten om de nacht in te luiden.
  • Help het slaapmoment te herkennen door zelf een badjas en sloffen te dragen.
  • Speel rustgevende muziek af.
  • Geef mensen in de woonkamer alvast een lekkere warme deken.
  • Beperk harde prikkels zoals hard praten, drukke muziek of veel in en uit lopen van mensen.
  • Bied bijvoorbeeld een slaapkussen met muziek erin of een slaaprobot.
  • Verspreid lavendelgeur door bijvoorbeeld een aroma diffuser. Lavendelgeur bevordert de ontspanning.

Nacht

  • Beperk het aantal prikkels in de hal.
  • Zoek uit of iemand juist wel/niet geluid in de slaapkamer nodig heeft tijdens het slapen.Ā  Soms werkt ruis (white noise) of zachte radio juist heel goed.
  • Monitor of iemand last heeft van restless legs, dit kan de slaap sterk beĆÆnvloeden.
  • Laat bij wie nodig een klein lampje aan om desoriĆ«ntatie en paniek in de nacht te voorkomen.
  • Bied een verzwaarde deken om een gevoel van geborgenheid en veiligheid te geven.

Pas op deze interventies de PDCA-cyclus toe (Plan-do-check-act).

Bespreek jouw idee met collegaā€™s, probeer het uit, check of het impact heeft en pas het voortaan toe of probeer een aanpassing of een andere oplossing.

Vergelijkbare berichten

Hoe ga je om met ouderen met dementie? 18 adviezen

Omgaan met mensen met dementie kan een uitdaging zijn. Ieder individu met deze aandoening reageert namelijk anders. Dementie veroorzaakt een variƫteit aan gedragsveranderingen, wat betekent dat zorgverleners en naasten dienen
Lees artikel >

V&VN Ambassadeur leertraject

V&VN Ambassadeurstraject voor de wijkverpleegkundige of dementieverpleegkundige   Steeds meer mensen leven langer en gezonder, maar dit brengt ook uitdagingen met zich mee voor de zorgsector. De dubbele vergrijzing zorgt
Lees artikel >

Eisen aan rapportages

Waar moet een goede rapportage in de zorg aan voldoen? 10 belangrijke eisen Rapportages zijn onmisbaar bij de werkzaamheden van iedere zorgprofessional. Je schrijft op wat je observeert of signaleert
Lees artikel >

Met een systemische bril naar je organisatie kijken

Leer met een systemische bril naar je organisatie te kijken zodat nieuwe ideeƫn oppoppen voor de uitdagingen die je ervaart. Veel zorgorganisaties hebben het zwaar. Hoge werkdruk en personeelstekorten maken
Lees artikel >

De stoplichtmethode

We zien ze bijna dagelijks. Stoplichten. Bij rood stop je, bij oranje twijfel je en bij groen mag je doorgaan. Het stoplicht heeft ook zijn entree gemaakt in de zorg.
Lees artikel >

Laat je inspireren
Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief